Az Amerikai Pite szindróma, vagy amit akartok

7 05 2008

Vajon elgondolkozott-e már valaki azon, hogy mik azok a filmek, amiket “ciki”, ha nem látott egy fiatal? Vajon vannak ilyen filmek? És ha igen, miért ciki nem ismerni ezeket, például 10 évvel a megjelenésük után? Vajon úgymond kultfilmekké váltak?

Valószínűleg ma Magyarországon a 35 év alattiak 99%-a látta már legalább egyszer az Amerikai Pite sorozat filmjeit, úgyhogy nem részletezném különösebben a történetet. Az első filmben egy pár szerencsétlen amerikai középiskolás srác megegyezik, hogy a szalagavatójuk előtt elvesztik a szüzességüket. A film további része ekörül forog, vetköző csajokkal, idő előtti magömlésekkel, furulyákkal, piteszexszel és fehér sörrel (nem definiálnám így konkrétan). Tulajdonképpen egy szexualitásról (azaz inkább szexről) szóló “tinikomédia”, sok utalással, bénázásokkal és nagy adag ameriKanizmussal (höhö), ha valaki olvasóim közül mégse(!) látta volna ezt a filmtörténeti mérföldkövet.

Tény és való, hogy mikor az Amerikai Pite 1998-ban kijött, az “akkori” ifjúság, például általános iskolai osztályom túlnyomó többsége megnézte (lehettünk kb. 13-14 évesek), és így majdnem mindenki, azaz többek közt az általános iskolai osztályom túlnyomó többsége szakadt is rajta rendesen. Kicsit később még lyukasórára is a Pite lett beszervezve. Beépült a film a fiatal elmékbe. Ebben nincs is semmi természetellenes, mivel ugye épp ebben a korosztályban indul meg az ilyesmi témák iránt az érdeklődés, és a film volt olyan (bár valamennyire szemét módon) humoros, hogy ne csak a fiúk, hanem a lányok is úgyanúgy tudjanak szórakozni rajta. Na hát végülis, pár gimis végzős srác szerencsétlenkedett… Érthető.

Amit alapvetően az olvasóim figyelmébe ajánlanék, az az a tény, hogy bár már 10 éve volt a film premierje, máig ugyanannyira ismert. Saját tapasztalataim szerint (nem mintha én a Gallup Intézet lennék), ha körbekérdeznénk manapság, teszem azt, a 12-16 éves korosztályt, most is majdnem mindenki ismerné a Pitét. (Ismeri alatt azt értem, hogy látta, természetesen.) Azok is, akik a film moziba kerülésekor 4-5 évesek voltak, ebből következik, hogy nem 1998-ban látták. Marad a tévé (2-3 évente a tv2 vagy az RTL Klub úgyis a műsorára tűzi), vagy a VHS/DVD home video release. Valószínűnek tartom, hogy ezeknek a kissrácoknak és kiscsajoknak nem a szüleik mutatták meg a filmet, hanem a baráti körük, idősebb ismerőseik.🙂

Talán joggal mondhatjuk, hogy az Amerikai Pite kultfilm (és egy kult-trilógia első része) lett, mivel még akit nem is érdekel(t) annyira a szexualitás ilyesfajta bemutatása/parodizálása, valahogy az is igyekszik (igyekezett) megnézni, mert egyszerűen mindenki megnézi (megnézte), és kínos lenne kihagyni, mert ez egy Tök Jó Film. Mindenesetre, szerintem egyfajta kultfilm lett, egy bizonyos kategóriában, mint ahogy a Penge és a Fűrész filmek, vagy régebben az Alien sorozat.

Egyszer megnézhető, mert poénos, de annak igazán nem látom értelmét, hogy aki egyszerűen a születési ideje miatt nem látta még, az megnézze, csak azért, “mert már mindenki látta rajta kívűl”. Vannak sokkal jobb (szintén nagyon szórakoztató) filmek, amikből nem sugárzik (ennyire) a (szexuális) debillség, és a már így is nagyon elterjedt amerikanizmus.😀

Alant szívesen várom a kommenteket a kedves olvasóktól, hogy ők maguk mikor, hány évesen, esetleg kikkel és hol látták a Pitét először. Meg persze hogy utólag mit gondolnak róla. (Paranoiások figyelmébe ajánlanám, hogy ha nem szeretnék megadni a jelenlegi korukat (mikor és hány évesen látták), akkor nem muszáj megadni mindkét infót. Nem kötelezek én senkit semmire.) És elnézést a sok zárójelért.🙂


Műveletek

Information

12 hozzászólás

7 05 2008
Nekomajin

Nyo, lássuk!
Olyan 15 lehettem, mikor először láttam, és szakadtam a röhögéstől. Rám akkora hatással volt, hogy azóta is imádom az ilyen “tini vígjátékokat”. Azt nem tudnám megmondani, hogy pontosan mi tetszik bennük, talán csak a fergeteges poénok. A nevesebb darabok közül még a Cooltúra a kedvencem, de bevallom őszintén, hogy az ilyen Német pite és társai B kategóriás vackokon is szoktam visítvaröhögni. Nekem bejönnek ezek a poénok.
Amúgy valószínűleg az lehet a siker oka, hogy ez volt az első olyan film Magyarországon, amiből ennyire áradt a nyugati diákélet feelingje. Azért valljuk be, ki ne szeretne egy olyan környezetben élni, mint pl. a Pitében? Ha nem is egész életében, de egy pár hónapot szerintem sokan szívesen lehúznának a főszereplők helyén.
A másik ok meg az lehet, hogy azért az első Pite filmként is elég jó darab, de ez talán még a következő kettőre is igaz. Ez meg is látszik, mert a spin-off sorozat eddigi három részét viszont már nem nagyon ismerik az emberek. Azok már elég gagyik (ennek ellenére én sírvaröhögtem XD).

7 05 2008
Hetton

’98-ban láttam 15 évesen. Nem mondanám, hogy meghatározta volna a szexuális életem további fejlődését, de kellő mértékben őrült film volt ahhoz, hogy a későbbi barátnőmmel is megnézzem.
A sikere meg abban rejlik, hogy egy rém egyszerű és megszokott témát tálalt a maga őrült és debil módján.

8 05 2008
M@D_FiSt

Én azt hiszem az HBO-s megjelenéssel tudtam megnézni, ami már nem tudom mikor volt, de tuti szakadtam rajta és a többi teen-movie is kedvencem lett körülbelül a not another teen movie-ig bezárólag. Azóta egy kicsit eluntam a műfajt, de a klasszikusokat még mindig megnézem ha épp adják tv-ben.

9 05 2008
Undertaker

Talán általános suliban láttam valamikor, de akkoriban nem voltam épp a legbeszámíthatóbb [értsd: azt sem tudtam, hány éves vagyok XD], szóval az emlékeim eléggé fakók. Arra emlékszem, hogy az osztály közutálatnak örvendő tagja hencegett vele, de ezen kívül mástól nem lehetett róla hallani. Mindenesetre utána láttam 1-2 évvel, amikor ismételten adták. Poén volt meg minden, de ami leginkább megmaradt belőle, az Alyson Hannigan meg a furulyás beszólása.❤

18 05 2008
terika

Hehe… fogalmam nincs hány éves koromban láttam először, de nem ’98-ban, mert mint minden 15éve tinilány lefújjoztam az ilyenfilmeket nyafkaság rulzz (szerencsére hamar kinőttem XDD”)
Egyébként most hány része is van? MErt én 5-nél abbahagytam a számolást, illetve nekem igazán a Pite 3-ig tart a sztori, a többi már annyira sanszos…sablonszarság a pénzért (mondjuk ez is csak azt igazolja, hogy kult film, mert a folytatás címszó alatt, szinte már mindegy mit, de el lehet adni, mert egyfajta >siker védjegye< lett). A B-kat német cuccokhoz…ilyenkor húzom a szám. Amcsi feeling cool egy amcsi filmben. De egy koppincs német cuccba a béna utánzás, na az nagy szarság sztem. Én emiatt nagyon kevés ilyen jellegű filmet tudok élvezni, mert egyszerűen nézhetetlennek tartom őket.
Említés esett az Alien filmekről…az is csak addig tetszett, amíg nem jöttek elő ezek a pro-kontra-vs csaták…bénabénabéna (főleg az AvsP2-abszolút kaki).
Visszatérve a kérdésre…miután láttam az első részt, azután nyomon követtem a folytatásokat. Egyszer max. kétszer megnézhető (ha már nagyon unatkozik az ember…).
Ilyen témában vagyis hasonló stílusú cuccok közül még ütős a Buliszervíz (erről pont most blogoltam :P).
Sz’al a lényeg az, hogy ad egyfajta életérzést a film, és ha másért nem ezértérdemes megnézni. Nevessünk!😀

18 05 2008
Nekomajin

Az eredeti és a spin-off széria is 3-3 részes. Nem rég jött ki a 6. rész, ami a Naked Mile (5. rész) folytatása.

20 05 2008
terika

Ohh Maccs😀 Mondom, h 3-ig tart a sztori nálam. Sz’al THX az infoért, totál tudatlanul haltam volna meg…vazz…irónia OFF😛
Sz’al akkor a többi az már spin-off…ahannnyy, ez a húzzunk le még egy bőrt stílusban? Nekem vhogy már a 4. is olyan seízű volt, a vége meg akkora sablongenya, h csak na…így nem néztem tovább, csak hallottam, h van 5-is…de ezek szerint hat is… WoW

13 06 2008
Bruti

én kb 2000-2001 körül láttam a pitét, 15-16 éves voltam, nem tudom már pontosan, annyira viszont emlékszem, hogy haverokkal néztük és marhára jól szórakoztunk rajta. Azóta is egyik kedvenc ilyen stílusú film.

a spin-off valóban elég gagyi lett már, de a 4. részben stiffler öccsének naptejestubusfeltöltésén röhögtünk nagyon.🙂

23 06 2008
Adliz

Hehe =)
Én is 13-14 éves koromban láttam, valamikor általánosban rendeztek mindig ilyen “mozizást”, tehát lehetett jelentkezni az esti kirándulásra, és a közeli település, vacak kis mozijába beülve ámultunk-bámultunk. Mondjuk nekem annyi volt a meglepő, hogy az ilyen szexuálisas filmecskére, hogy-hogy beültetnek minket a tanárok? xD Mindenesetre élveztük, terikával ellentétben soha nem fújjogtam le az ilyen filmeket, még kölyökebb koromban sem. Gondolom már akkor kezdett kialakulni szexfüggőségem… nanem =)😛
De azt azért én is kétlem, hogy bármilyen nagy hatással lett volna az életemre. Ez csak film.
Az első 3 része még bejövős nekem, aztán én leragadtam a 4.-nél, amit épphogy meg tudtam nézni. Ezt úgy értem, hogy igen csak gondolkoztam rajta, hogy lekapcsolom az unalmas, ismétlődő poénok miatt.
De szeretem az ilyen “idiótafilmeket”. Most a Kabalapasi van a toppon nálam, azon is röhögtem ezerrel.
Még soha nem gondolkoztam azon, hogy menő volt megnézni, vagy most ciki, ha valaki nem látta a Pitét. Annyira nem érdekel a filmes világ… ha valaminek tetszik a címe/bemutatója, megnézem, aztán ennyi. Ha a mostani tinik azért néznek meg valamit, mert ciki nem látni, akkor hozzá se fogjanak.
Hopsz, úgy terveztem csak 2 sort írok xD

30 09 2008
Viki

Nemis tudom hány éves lehettem xD fiatal voltam az biztos! Még bátyám mondta, hogy nézzük meg😛 és így belegondolva talán nincs olyan ismerősöm / barátom, aki nemlátta és ez most esett le xD

23 01 2009
Fate

Hát nem tudom, nekem a többi része félig-meddig rémlik, de az elsőt nem láttam. A többit olyan 14 éves koromban talán? És a nővérem mutatta meg.:D

23 01 2009
Rev

Ajj, Fate cica, a te elméd is meg van már rontva… *sad*

Vélemény, hozzászólás?

